معماري معماري .

معماري

پايدارسازي ترانش

خرپا| طراحي و نظارت سازه اي| مهندسين مشاور آرشكو

خرپا سازه‌اي صلب از واحدهاي مثلثي شكل است كه از اتصال اجزاي باريك و بلند ساخته شده است. خرپاها توانايي تحمل نيروهاي كششي و فشاري را دارند.

 

خرپاها از جملهٔ ساده‌ترين اعضاء باربر سازه‌ها هستند كه در كل به عنوان اعضاء خمشي عمل نموده و در سقف‌ها، پل‌ها، و سازه‌هاي هوا و فضا مورد استفاده قرار مي‌گيرند. دراين گونه سازه‌ها به علت عدم وجود نيروي برشي و لنگر خمشي در تك تك اعضاء متشكله مثلث‌ها اتصالات بايد به صورت مفصلي مدل شود.

 

خرپا بر حسب تعريف از مجموعه‌اي از اعضايي بوجود مي‌آيد كه همگي در يك صفحه قرار داشته و تركيب آنها يك شبكه مثلثي ايجاد نمايد. چون در خرپاها فرض مي‌شود كه اعضا در انتهاي خود به اعضاي ديگر لولا شده‌اند بنابر اين شكل مثلثي تنها شكل پايدار خواهد بود.

انواع

خرپاها به سه دسته زير تقسيم بندي مي‌شوند:

  • خرپا ساده: با مفصل نمودن سه عضو در انتهاي يكديگر و ايجاد شكل مثلث ساده تشكيل شده است. توسعه خرپا هر بار با اضافه نمودن دو عضو و يك گره صورت مي‌گيرد. اعضاي جديد در گره جديد به يكديگر مفصل شده و انتهاي ديگر آنها به گره‌هاي موجود مفصل مي‌گردند.
  • خرپاي مركب اين نوع خرپا تركيبي از چند خرپاي ساده است.
  • خرپاهاي پيچيده و مبهم

 

انواع خرپا

خرپاها را در يك تقسيم بندي ساده مي‌توان به گونه‌هاي زير تقسيم نمود :

 ۱- خرپاي دوبعدي : در اين دسته از خرپاها تمامي اعضاي خرپا را مي‌توان در يك صفحه جاي داد. اين بدان جهت است كه از لحاظ هندسي اختلاف بعدي در نحوه قراگيري و جهت‌گيري اعضا وجود ندارد.بسياري از طرح‌هاي كلاسيك خرپا در اين دسته جاي مي‌گيرند. توانايي تحمل تنشها و بارهاي صفحه‌اي و حجم و ابعاد متناسب از نقاط قوت اين گونه برشمرده مي‌شوند.

 ۲- خرپاي سه بعدي: خرپاي اين دسته از خرپاها بر خلاف نمونه قبل شامل شبكه‌اي از اعضا و اتصالات‌اند كه روي هم حجمي را در برگرفته و در امتداد هر سه محور مختصات امتداد يافته‌اند. قدرت تحمل بارها و تنشهاي سه بعدي از مزاياي اين گونه خرپا به شمار مي‌رود كه البته اين مزايا با هزينه حجيم بودن حاصل مي‌گردند.

 

 ۳- خرپاي چندگانه : اين دسته از خرپاها با هدف حذف نقاط ضعف و حفظ نقاط قوت دو گونه قبل ابداع گرديده‌اند. در اين گونه از خرپاها معمولاً لينك‌هاي وسط به صورت تكي و لينك‌هاي بالا و پايين به صورت دوگانه يا چندگانه طراحي مي‌گردند. قدرت تحمل بارهاي صفحه‌اي و مقاومت خمشي و كمانشي مناسب در جهات گوناگون، در عين حفظ ابعاد متناسب از جمله نقاط قوت اين گونه‌اند.

 نويسنده : گروه تحريريه مهندسين مشاور آرشكو 

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۲۴:۱۳ توسط:معمار موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :