معماري معماري .

معماري

مراحل اداري براي گرفتن مجوز (پروانه)ساخت ساختمان

مراحل اداري براي گرفتن مجوز ساخت ساختمان

گرفتن مجوز احداث ساختمان كاري زمان بر و پر هزينه است. براي امنيت، كارايي و صرفه اقتصادي بيشتر؛ بايد الزاماتي را هنگام احداث ساختمان رعايت كرد. همچنين آيين نامه هاي متعددي براي احداث يك ساختمان كارا وجود دارد. شهرداري براي اينكه از رعايت اين پروتكل ها اطمينان حاصل كند مراحل ساخت و ساز ها را چه به وسيله نظارت و چه به وسيله سازمان هاي زير مجموعه زير نظر مي گيرد. به همين دليل گرفتن مجوز (پروانه) ساخت براي هر ساختمان با هر كاربري الزامي است. كساني كه ساخت بنا را به يك پيمانكار مي‌سپارند، ممكن است دنبال كردن اين مراحل اداري را نيز به او محول كنند. اما اگر شخصا خودتان مي‌خواهيد اين كارها را انجام دهيد بايد به شهرداري منطقه مراجعه نماييد.

اولين مرحله:

تشكيل دادن پرونده

هنگام درخواست دادن صدور پروانه و تشكيل پرونده اين مدارك را همراه داشته باشيد:
• اصل سند مالكيت و فتوكپي آن
• اصل كارت ملي و شناسنامه و فتوكپي آن‌ها
• برگه تسويه حساب عوارض نوسازي
• برگه تسويه حساب عوارض شهرداري
• نوشتن درخواست صدور پروانه به صورت كتبي
شما براي درخواست دادن مجوز ساخت مي‌توانيد به جز شهرداري، به دفاتر خدمات الكترونيكي هم مراجعه كنيد.
مرحله دوم:

بازديد ملك توسط شهرداري

در اين مرحله يكي از كارشناسانان شهرداري به محل احداث ساختمان مراجعه مي كند و تمام جوانب  ساخت و ساز ساختمان (به عنوان مثال: مساحت كل ملك-همسايگي ها-عرض خيابان و كوچه) را بررسي و مجوز تعداد كل طبقات ساختمان را صادر مي كند.

مرحله سوم:

طرح تفصيلي

اين طرح در همه شهرها اجرا نمي‌شود و بيشتر در كلان شهر ها صورت مي‌گيرد.
شهرداري كسي را با عنوان كارشناس طرح تفصيلي به محل احداث بنا مي‌فرستد تا كاربري ملك را در طرح جامع و تفصيلي شهر بررسي كند. انجام اين كار با هدف بررسي عدم مغايرت بنا با طرح‌هاي عمراني شهر صورت مي‌پذيرد. اگر تداخلي ديده شود، دستور انجام تغييرات و اصلاحات مورد نظر از طرف شهرداري صادر خواهد شد.

مرحله چهارم:

تهيه نقشه ساختمان

حالا كه كارهاي ذكر شده انجام شده است، شهرداري به شما دستور مي‌دهد كه نقشه ملك‌تان را تهيه نماييد.
در اين نقشه بايد مساحت كل ملك، تعداد طبقات، تعداد واحد ها و مساحت هر كدام از انها به طور دقيق مشخص شده باشد.

نقشه از شهرداري به گروه مهندسين معماري ارسال مي شود. نقشه  توسط مهندسين معمار مورد بازبيني و طراحي مطابق با قوانين شهرداري و نظر مالك قرار مي گيرد. پس از اتمام كار نقشه مجدد به شهرداري بازگشت داده مي شود پس از تاييده، مجدد براي دفتر نظام مهندسي ارسال مي شود تا مجوز هاي لازم صادر شوند.

مرحله پنجم:

پرداخت عوارض شهرداري

پس از اتمام تمام موارد قبل مالك بايد مقداري را تحت عنوان عوارض نوسازي به شهرداري پرداخت نمايد. اين مقدار توسط بخش صدور پروانه با توجه به مساحت و كاربري ملك محاسبه و مشخص مي شود.

مرحله ششم:

مدارك پيش نويس

حالا زمان آماده كردن مراحل پيش‌نويس رسيده است. دفاتر خدمات شهري جايي هستند كه براي تهيه پيش‌نويس‌ها به شما كمك مي‌كنند و مي‌توانيد در آنجا فرم درخواست تعيين ناظر را پر كنيد.
مدتي بايد صبر كنيد تا از سوي شهرداري با شما تماس گرفته شود و براي عقد قرارداري با ناظر تعيين شده از سوي شهرداري به آنجا برويد

 مرحله هفتم:صدور پروانه

هنگامي‌كه رئيس بخش صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازي و معماري و شخص شهردار درخواست شما را تاييد كنند، پروانه ساختماني شما چاپ خواهد شد.

نكات پاياني

انجام دادن تمام اين مراحل اگر چه زمان‌بر هستند و نياز به صرف هزينه و زمان و انرژي دارد، اما در عوض وقتي پروانه مورد نيازتان صادر شد معمولا 2 و يا 4 سال، زمان در اختيار خواهيد داشت.
زماني كه روي صفحه نخست مجوز به عنوان مهلت ساخت آن ساختمان تعيين شده، بر‌اساس متراژ مساحت بنا مشخص گشته است. اگر نتوانيد تا فرا رسيدن آن مهلت پروژه را تكميل كنيد، يك اخطاريه دريافت خواهيد كرد و بايد عوارض تعويق را پرداخت كنيد. با انجام پروسه درخواست تمديد پروانه ساخت، زمان مناسبي به شما داده مي‌شود تا پروژه را به پايان برسانيد و در صورتي‌ كه نتوانيد پروژه را تكميل كنيد ديگر تمديد مجدد پروانه امكان‌پذير نخواهد بود. پس بهتر است كه براي كامل كردن پروژه در زمان مناسب به خوبي برنامه‌ريزي كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۱:۰۸ توسط:معمار موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :